Pagina's

zaterdag 13 juni 2015

Slasoep met doperwten uit de Salad Bar!

De sla groeit geweldig en daarom heb ik mijn sla-perkje deze week gepromoveerd tot 'Salad Bar'! ;>) Tot nu toe had ik de sla verwerkt in heerlijke maaltijdsalades, maar het leek me leuk om eens iets anders met sla te maken. En dat werd: slasoep met doperwten en munt. Een heerlijk recept dat afkomstig is uit het boek 'Alles moet op'. Voor iedereen die ook een 'Salad Bar' heeft, volgt hier het recept...

Slasoep met doperwten en munt

Ingrediënten:
- 3 bosuitjes, fijngesneden
- 1 prei, dun gesneden
- 1 teentje knoflook, gekneusd
- 2 eetlepels olijfolie
- 1 liter groentebouillon of kippenbouillon
- 125 g diepvries of verse doperwten
- 1 krop sla, gewassen en dun gesneden
- 1 theelepel suiker
- 20 blaadjes munt, in reepjes gesneden
- 1 hand geraspte Parmezaanse kaas (verkruimelde feta erover is ook lekker)


Bak de bosui, prei en knoflook zachtjes in de olijfolie in een pan met dikke bodem tot de prei zacht is.

Voeg de bouillon toe en breng aan de kook. Doe de doperwten en de sla erbij en laat 8 minuten zachtjes koken. Voeg de suiker en de muntblaadjes toe.

Maak de soep fijn met een staafmixer tot hij helemaal glad is. Breng op smaak met peper en zout. Strooi er voor het opdienen wat Parmezaanse kaas over.

slasoep gegarneerd met wat crème fraiche

2 opmerkingen:

  1. heerlijk, dank voor het recept, de sla groeit uit mn oren :) kan nu wat nieuws proberen, vorige week ook al andijviesoep gemaakt.....zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe courgette ipv prei erbij. Leuke variant! Probeer ik een volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen